Jak poznáš, že inovuješ? Jednoduchý návod

Jak poznáš, že inovuješ? Jednoduchý návod

Inovace je pro podnikatele nebo živnostníka krví byznysu. Bez inovace se začnou ztenčovat marže, podnik začíná najímat horší lidi a vyrábět méně kvalitní produkt. Na to doplácí zákazník, zaměstnanci, majitel firmy. Produkt se blíží k ukončení svého cyklu a nevydělává. Třeba jako jarní kolekce od Nike, kterou dostanete v zimě ve slevách.

Elon Musk, zakladatel PayPalu a Tesly prohlásil, že pokud podnikatel neselhává, neinovuje. To zní hezky, ale velmi abstraktně. Ta věta mi je houby platná. Nic mi neříká, i když může být sto krát pravdivá.

Jak poznám, že inovuji?

Dnes můj profit obsahuje z 25% produkt nebo službu, kterou jsem představil v předešlých pěti letech. Jestli je můj profit založen ze 100% na tom, co jsem před pěti nebo více lety začal dělat, pak neinovuji vůbec. A můžu se obávat, že jednou budu muset snížit ceny natolik, že se mi neoplatí podnikat a budu nadávat, jak Číňané zaplavují trh levným zbožím.

Podle Petera Druckera (kniha To Nejlepší z Druckera), každý produkt má svůj cyklus. Technologické firmy musí inovovat mnohem častěji. Jejich produkty se mění skoro každý rok. Jiné produkty se mohou těšit až deseti letým cyklům. Jedno je ale jisté. Každý podnik (pokud nejde o monopol chráněný státem) musí inovovat, protože se mu sníží marže “erosion of margins”.

Inovuji, tedy zachovávám marže a utíkám konkurenci

Kdybych nevkládal 50% svého profitu z podnikání v Anglii do inovací (koupi vlastních nemovitostí a zlepšení vybavení), pak by mě kdejaký Franta z Horní Dolní mohl ohrozit. Dnes je pro Frantu těžké přijít hned na začátku s velkým rozpočtem na to, aby mě dohnal. Nechlubím se, jen chci názorně ukázat, že inovace mi zachránila prdel před zavřením firmy už stokrát.

Jedna věta k Číňanům. Ti jen zřídka kdy vymyslí něco nového, pouze napodobují.

Crossin the Chasm doporučuji.

Adam Wojnar

Please follow and like us:
error