Jak přeměnit svou zálibu v byznys, Ondřej Smejkal svetuspesnych.cz

Majitel společnosti Svět Úspěšných a profesionální cestovatel. To je základní charakteristika Ondřeje Smejkala, který díky svým projektům inspiruje tisíce lidí na sociálních sítích k tomu, aby následovali své sny a přeměnili je ve skutečnost. Během své kariéry si prošel celou řadou úspěchů i neúspěchů,
o kterých a ještě mnohem více bude řeč v tomto rozhovoru.

Ahoj Ondro, vítám tě a moc ti děkuji za přijetí mého pozvání k rozhovoru. Ty děláš několik věcí, které mě na tobě zaujaly. Mohl by jsi prosím začít tím, jak jsi se dostal k Business for Breakfast (dále jen „BforB“)?

K BforB* jsem se dostal v roce 2014 na začátku svého podnikání. Nejprve jsem vstoupil jako člen a až poté jsem se seznámil s Kamilou Zárychtovou, která má master frančízu a která sem přivezla tento koncept z Velké Británie. Domluvili jsme se na spolupráci a začal jsem pracovat jako frančízový manažer. Mojí hlavní náplní práce byla podpora a pomoc frančízantů a dohlížení na dodržování všech standardů procesů v rámci celé České republiky. Byla to naprosto skvělá zkušenost a to ve všech ohledech. Chtěl jsem se ale věnovat více svému vlastnímu byznysu a rozhodl jsem se spolupráci po roce ukončit.

Dostal jsi se k nějakému zajímavému kontaktu nebo spolupráci přes tuto platformu?

Ano, dostal. Díky BforB jsem se například seznámil s člověkem, který je teď můj hlavní obchodní partner a se kterým spolupracuji velice intenzivně již dva roky. Přes BforB znám celou řadu lidí. Networking je hlavně o tom, že potkáš nějaké lidi a ty tě doporučí dál a ty tě zase také doporučí dál a nakonec třeba přes třetí, čtvrtou generaci potkáš někoho, kdo nebyl přímo z BforB, ale ten záčatek byl právě tam. Networking je o budování dlouhodobých vztahů a za mě BforB a obecně networkingová setkání jsou funkční, jen člověk s nima musí umět pracovat.

Vraťme se ještě o pár let zpět a to doby před BforB, kdy jsi měl klasické zaměstnání. Proč jsi zaměstnání nakonec nechal a co tě přivedlo k podnikání?

Těch věcí bylo několik, například 25 dní dovolené, kdy se musíš dovolovat o svém čase a také mi došlo, že pracuji pro někoho jiného.

Připravilo tě zaměstnání na podnikání?

Ano, minimálně mě připravilo na práci s lidmi. Jako manažer jsem potřeboval vycházet s managementem a s lidmi obecně. Také mě hodně naučilo o systému a o jednotlivých procesech, které v této firmě fungovaly na jedničku. Musím říct, že to byla výborná zkušenost i když některé věci se nadají s podnikáním srovnávat, ale obecné principy jsou stejné.

Profesionálně cestuješ. Na Instagramu máš označení profesionální cestovatel. Mohl by jsi mi to trochu přiblížit?

Nejsem ten typ cestovale který projede úplně všechno a který lítá s batohem na zádech. Nic proti tomu nemám, ale miluju servis, miluju pětihvězdičkové hotely, miluju lidi a hlavně je to součástí mého byznysu. Označení profesionální cestovatel mám z toho důvodu, že jsem za to v tuto chvíli placen.

Jakým způsobem cestování financuješ?

V sočasné době mi to platí firma, se kterou nyní spolupracuji a kde v rámci globálního síťového byznysu máme vytvořenou už docela zajímavou globální síť, takže jsme částečně na cestování odměňovaný. Máme roční budget, který nemusíme, ale když chceme, tak procestujeme a díky tomu jsem pořád pryč.

Na Instagramu máš fotku s popiskem  „Tohle místo jsem viděl poprvé před dvěmi lety.. až mě úplně mrazí, co všechno se za ty dva roky stalo, kolik jsme toho zažili a hlavně, co jsme dokázali.“ O co tam vlastně šlo?

Uvědomil jsem si, že za ty dva roky se toho hodně změnilo. Když jsem byl v Lisabonu před dvěma lety, byl jsem tam v nějaké situaci a teď jsem tam byl v úplně diametrálně odlišné situaci. Daleko lepší, takže to byl takový skvělý a hřejivý pocit.

V jaké situaci jsi byl před dvěma lety a jaký jsi udělal krok? Co se dá stihnout?

Odešel jsem z BforB a rozhodl jsem se, že se budu naplno věnovat Světu Úspěšných a cestování.

Co teď děláš. Čím se teď zabýváš?

S bráchou a se společníkama máme Svět Úspěšných a všechno je propojené. My se hodně soustředíme na práci s lidmi, lídrship a sociální sítě. V rámci Světa Úspěšných máme hodně pokročilé tréninky pro obchodníky, manažery a ředitele, kde ukazujeme naše Know How o tom jak si budovat značku na Facebooku a na Instagramu. Je to celé dokola všechno propojené.

Co vídíš, že lidí dělají nejvíce špatně? Je zde nějaká nejčastější chyba?

Většina z nich si vůbec neuvědomuje, že na sociálních sítích budují značku a nemají jasně definový záměr, tedy co od toho chtějí získat a co chtějí svému publiku přinést. Drtivá většina lidí to má postavené tak, že si vytvoří značku a jejich záměr je o tom, že JÁ něco chci po lidech, ale mělo by to být naopak. A takové to kouzelné slovo je přidaná hodnota. Každý profil, který je úspěšný na sociálních sítích má vždy obrovskou přidanou hodnotu pro lidi.

Jakým způsobem buduješ svou značku na Facebooku? Používáš hodně přímé přenosy, krátká videa nebo se spíše zaměřuješ na psaný text?

Používáme převážně psaný text, videa i živá vysílaní. Jde o to, aby věci na profilu byly v rovinách a aby spolu korespondovaly. Náš byznys je hodně o práci s lidmi, inspiraci, motivaci a tréninkách. Právě proto používáme Svět Úspěšných, kde si hodně pomáháme.

Ty děláš byznys s rodinou. Zmiňoval jsi manželku, bráchu. Jak vám to tedy jde dohromady?

U nás je 100% důvěra, která všechno urychluje. Neříkám, že nevěřím lidem, to vůbec ne, ale když je to spojené s rodinou, tak vždy víš, že je to víc než s lidma okolo.

Snažíš se nějakým způsobem vychovávat svého syna k podnikání a aby žil jiným způsobem než většina populace?

Co bude dělat syn, to záleží na něm. Učím ho, aby měl svůj názor a aby ho dokázal obhájit. Hodně dávám na zřeletel, aby dělal věci sám, jako například: kupoval si věci sám, mluvil sám, vystupoval z komfortní zóny. Ve sportu a vlastně v čemkoliv ho vedu k tomu, aby vše dělal na maximum a aby věci dotahoval do konce. Takové ty obecné principy.

Kde se inspiruješ? Co čteš? Koho sleduješ?

Všude, kde se dá. Minulý rok jsem přečetl 20 knížek, koukám na videa, sleduji Grant Cardone, Tai Lopez, čtu Dale Carnegie. Inspiruje mě celá řada lidí, které mám kolem sebe. To je asi to nejlepší, že lidé, se kterými spolupracuji a které mam kolem sebe mě obrovsky inspirují. Lidé mají různé příběhy a cesty. Inspiraci tedy získávám všude. V byznysu, který dělám, je to potřeba.

Máš vzpomínku na nějaký pád? Spadl jsi někdy úplně na dno? Je něco takového?

Těch přešlapů bylo hodně. Největší se stal v roce 2009, kde jsem se stal součástí projektu, kterému jsem nerozuměl a dohromady s tátou jsme tam investovali 3 miliony korun o které jsme přišli. Byl to takový pád, že jsem se musel jít nechat zaměstnat. Čekali jsme malýho a já jsem neměl ani korunu. Další pády mám spojené s lidmi, přesněji řečeno zklamání se v lidech. Například začátkem minulého roku jsme měli velice negativní zkušenost s několika lidmi ve firmě a to bylo celkem nepříjemné. Jinak věci, které se týkají byznysu; tím, jak získáváme zkušenosti si to hlídame víc a víc.

Přijít o 3 miliony je hodně mrzuté. Co tě ta zkušenost naučila a co jsi si z toho vzal?

Nechodit do projektu, kterému nerozumíš a také nechodit do projektu s neschopnými lidmi nebo s někým komu nevěříš. Neschopní lidé ti berou jen čas a energii. Ani v nejmenším tuto peněžní ztrátu na nikoho nesvádím. Byla to moje chyba, že jsem do toho projektu šel. Pokud teď u mě někdo zklame důvěru, tak to znamená absolutní konec spolupráce. Je to ztráta času.

Ondro, jaký je tvůj další krok co se týka byznysu? Kdybychom tady sedeli za tři roky. O čem bychom se bavili?

Vývoj, zkvalitňování a zvyšování dosahu našich projektů. Co se týká Světu Úspěšných, tak tam máme připravené na tento rok nové produkty a nové věci. Podnikání je hodně o poslání a my to poslání máme pěkně posazené. Teď ty věci už jen zkvalitňovat a dostávat do co největšího počtu lidí.

Co by jsi poradil všem, kteří chtejí podnikat, ale mají obavy ze světa byznysu?

Každému radím, aby si prvně přečetl knihu od Simon Sinek – Začnětě s PROČ. Je na téma osobního poslání, jak takové poslání najít a definovat. Na základě toho začít vyhledávat komunity a lidi, kteří mají podobné myšelení a hodnoty a těmito lidmi se začít obklopovat. Lidé jsou zdrojem dalších informací a dalších příležitostí. A hlavně, aby v tom nehledali nic složitého, protože je to jednoduché.

*Přátelská podnikatelská prostředí (kluby), ve kterých podnikatelé vzájemně spolupracují, pomáhají si k novým kontaktům a zakázkám díky doporučení a sdílí své zkušenosti informace a znalosti. V tomto prostředí je možné vybudovat kvalitní a dlouhodobé obchodní vztahy, obklopit se kvalitními dodavateli, získávat nové zákazníky, získávat cenné informace a čerpat z praktických zkušeností dalších podnikatelů. Dostupné z: www.bforb.cz.

 

Adam Wojnar

 

Please follow and like us:
error